tirsdag 24. mai 2011

Layout ferdig resultat.

I denne oppgaven skulle vi lage et forslag til bokomslag til en ikke eksisterende bok med tittelen Sort av Torunn Haavik.

Sjangeren jeg valgte til dette bokomslaget er Krim roman.
Format: 16,7 x 24,4, rygg 1,6 x 24,4

Til bokomslaget skulle vi bruke et bilde vi hadde tatt selv og redigere det svart/hvit. Jeg valgte å bruke dette svanebilde, den var veldig fotogen:) Jeg redigerte bildet i iPhoto, hvor jeg gjorde det svart/hvitt. Jeg forsterket også fargene ett hak, fordi bilde ble for grått ellers. Det skapte også en litt undrene, mystisk følelse. Selve bokomslaget laget jeg i InDesign med formatet 16,7 x 24,4, rygg 1,6 x 24,4. Bilde dekker hele bokomslaget, bortsett fra en avstand nederst og overst på 13,5 mm. Jeg har sentrert svanen på framsiden av bokomslaget fordi svanen skulle fungere som en metafor eller symbol. Selv tenker jeg på krim roman når jeg ser på dette bokomslage. Bildet fortsetter egentlig på baksiden av bokomslaget, men jeg bokryggen ble så rotete eller forvirrende med bølger fra bilde kombinert med tekst. Så jeg gjorde bokrygen svart, det gjorde også at bokomslaget brettes mye finere, slipper å bøye selve bilde. Teksten valgte jeg å ha hvit fordi den dominerende fargen er svart, og det funker ikke med svart tekst på mye svart. Tittelen på boken plaserte jeg oppe til venstre, da er den i det gylne snitt. Siden teksten er hvit, skaper det en slags link, eller sammenheng til svanen, som også er hvit. Tittelens innhold, Sort, er også motsetningen til hvit. Hvit er en ren og "pure" farge, hvit er egentlig ikke en farge, og sort er en mørk, sot-aktig og mystisk farge, heller egentlig ikke en farge, tittelen er Sort, men i hvit farge, noe som gjør at tittelen gir en dobbel mening til den hvite og rene svanen, som mange ganger blir framstilt som et vakkert og elegant dyr. Den dominerende fargen i bilde er, som jeg har nevnt tidligere, svart. Og siden tittelen er Sort, samsvarer bilde med tittelen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar